Åpent brev til NGF v/styret

Fra: Eiliv Larsen, Norges geologiske undersøkelse
Medlem av NGF siden 1975
Tidligere redaktør av Norsk Geologisk Tidsskrift (utgitt av NGF)

NGF og tidsskriftet GEO

Norsk geologisk forening (NGF) er som det heter i statuttene, «en upolitisk, tverrfaglig medlemsorganisasjon for det norske geofagmiljøet. Foreningen skal formidle kunnskap og bygge nettverk gjennom faglige og sosiale aktiviteter.» NGF er derfor svært viktig for å speile og ivareta mangfoldet som er representert i medlemsmassen. Som et av tiltakene, mottar medlemmene i NGF det privateide (GeoPublishing AS) geomagasinet GEO. I hvert nummer av dette magasinet har NGF, etter avtalen med GEO Publishing AS, to medlemssider og to annonser. For dette betaler NGF ca. NOK 350.000 pr. år til GeoPublishing AS, avhengig av antall medlemmer i foreningen. Jeg understreker at GEO altså ikke er et medlemsblad for NGF.

Koplingen mellom NGF og tidsskriftet GEO bidrar etter mitt syn til å undergrave inntrykket av NGF som en upolitisk, tverrfaglig medlemsorganisasjon. Dette fordi GEOs redaksjonelle linje som er nærings-/petroleumspolitisk dominert, lett blir assosiert med foreningen og dets medlemmer. Disse feltene er selvsagt viktige for norsk geologi og dermed også for NGF, men er bare en del av bredden i foreningens nedslagsfelt. Jeg vil hevde at foreningens interesser og mangfoldet i medlemsmassen, vanskelig lar seg representere gjennom en slik kopling til et privateid magasin redigert utenfor foreningens sfære.

Jeg ber styret i NGF om å revurdere/reforhandle og eventuelt si opp avtalen med GeoPublishing AS, samt å vurdere andre kommunikasjonskanaler for foreningen. Samtidig ber jeg NGF ved sekretariatet om å stanse utsendelsen av GEO til meg. Jeg oppfordrer også andre medlemmer som måtte føle seg ubekvem med koplingen mellom NGF og GEO, til å gjøre det samme.